Łożyska ślizgowe z materiałów syntetycznych

Łożyska ślizgowe to nic innego jak łożyska, które nie posiadają przesuwczych modułów pośredniczących. Ruchomy fragment, którym z reguły będzie czop wału zwykle jest usytuowany w panewce.

Jeżeli szukasz najlepszej jakości łożysk, znanej, renomowanej firmy, polecamy:
panewki

panewki

Jakie są warianty łożysk ślizgowych na rynku?

Na rynku mamy wiele rodzajów łożysk ślizgowych, wśród których możemy wyróżnić:

  • łożyska suche, jakie są smarowane smarem stałym. Występują również takie, jakich ani trochę nie poddaje się smarowaniu. Panewki do takich łożysk produkuje się z łożyskowych stopów. Da się je także sporządzić z tworzyw sztucznych, mowa tu między innymi o teflonie czy iglidurze.
  • łożyska ślizgowe powietrzne – dystans między panewką a wałem trzyma się przez obecność poduszki powietrznej. Zjawisko występowania poduszki powitrznej wytwarzane jest poprzez powietrze, jakie jest sprężane, a w następnej kolejności zostaje skierowane do panewki. Łożyska ślizgowe powietrzne stosuje się przeważnie w urządzeniach precyzyjnych.
  • łożyska ślizgowe olejowe to takie, w jakich wycinek obudowy jest zalany olejem. W razie wykonania ruchu pomiędzy wałem a panewką tworzy się tzw. film olejowy, inaczej cienka powłoka oleju, jaka podpiera wał. Łożyska ślizgowe olejowe natomiast można podzielić na dwie subkategorie, takie jak hydrodynamiczne a także hydrostatyczne. Pierwszy wariant zdradza, że nadmieniona wcześniej warstwa oleju będzie miała możliwość uformować się samoczynnie. Ma to miejsce na istocie zjawisk hydrodynamicznych, jakie powstają w przerwie. Pomimo tego należy mieć na uwadze, że w takim łożysku musi znajdować się kieszeń smarna, aby ten model smarowania mógł być z powodzeniem zastosowany. Drugi model odznacza się tym, iż do panewki także wprowadzany jest olej pod ciśnieniem.
  • łożyska ślizgowe

    Z czego wyrabia się panewki?

    Gdy mowa o panewkach, przez poniektórych tytułowane panwią trzeba rzec, iż jest ona częścią składową łożyska ślizgowego. To oczywiście w jej wnętrzu obraca się czop wału. Panewki przeważnie wyglądają jak pierścienie, a utworzone są z brązu, szarego żeliwa czy materiałów sztucznych (teflonu, tekstolitu). Czasami na panewce da się zauważyć wycięte szczeliny. Zasadniczym zadaniem tego typu naciętych szczelin jest zwłaszcza dobre rozpowszechnianie smaru.

    łożyska ślizgowe